wtorek, 25 listopada 2008

Internetowa kartografia - raport Gemiusa

W lipcu 2008 strony map i lokalizatorów internetowych odwiedziło ponad 6,3 mln polskich internautów - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Strony te cieszyły się największym zainteresowaniem wśród internautów z miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

Mapy i lokalizatory internetowe to serwisy oferujące interaktywne mapy Polski i świata, szczegółowe plany miast wraz z adresami firm, urzędów, instytucji i usług. Za ich pośrednictwem można zaplanować drogę z punktu A do punktu B, wyszukać obiekty wzdłuż trasy przejazdu (bankomaty, stacje benzynowe, itp.), a także określić średni czas dotarcia do celu.

Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, 41,56 proc. polskich internautów skorzystało w lipcu 2008 z map i lokalizatorów internetowych. Wśród nich nieznacznie przeważały kobiety (51,42 proc.).

Strony map i lokalizatorów internetowych cieszą się największym zainteresowaniem wśród internautów w wieku 25-34 lat i 55+. Potwierdza to zarówno zasięg (odpowiednio 46,18 proc. i 46,15 proc.), jak i affinity index (odpowiednio 111,12 i 111,06).

Analiza statusu zawodowego użytkowników map i lokalizatorów internetowych pokazuje, iż strony te cieszą się dużą popularnością wśród kierowników niższego szczebla. W lipcu 2008 strony te odnotowały w tej grupie zawodowej zasięg na poziomie 57,92 proc. Z zainteresowaniem spotkały się one również wśród rolników indywidualnych (zasięg 53,08 proc.) oraz kierowników zakładów, prezesów i dyrektorów wyższego szczebla (zasięg 48,03 proc.).

Ciekawych informacji dostarcza także analiza oglądalności map i lokalizatorów internetowych w grupach internautów wyróżnionych ze względu na wielkość ich miejsca zamieszkania. Najbardziej zainteresowane tematem są osoby z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (zasięg 49,23 proc. i affinity index 118,47).

Na popularność map i lokalizatorów internetowych wpływa również region zamieszkania internautów. Użytkownicy map interaktywnych to przede wszystkim mieszkańcy województwa małopolskiego (zasięg 48,13 proc.), świętokrzyskiego (zasięg 47,02 proc.) i mazowieckiego (zasięg 46,92 proc.). Najmniej zainteresowani tematem byli mieszkańcy województwa lubuskiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego.

W rankingu stron z kategorii "Mapy i lokalizatory" na pierwszym miejscu uplasowały się mapy internetowe Google. W lipcu 2008 odwiedziło je ponad 3,2 mln polskich internautów. Na drugim miejscu znalazł się lokalizator internetowy Zumi.pl z liczbą 2,8 mln użytkowników. Pierwszą trójkę zamyka Szukacz.pl, który w lipcu 2008 zanotował prawie 1,2 mln odwiedzających.


Affinity index - dopasowanie użytkownika grupy celowej na wybranych witrynach w stosunku do dopasowania polskich użytkowników grupy celowej w całym internecie.

Zasięg - stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali przynajmniej jednej odsłony na wybranej witrynie w wybranym okresie czasu do całkowitej liczby internautów w wybranym okresie czasu.

Podstawą dla powyższej analizy są wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za lipiec 2008. Liczebność próby: N=16 995. Grupa objętych badaniem: wszyscy 7+. Analiza została przygotowana w oparciu o wyniki oglądalności witryn z węzła drzewka tematycznego "Mapy i Lokalizatory". Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC na próbie ważonej i dobieranej przez PBC.

dodajdo.com

Brak komentarzy: