wtorek, 10 lutego 2009

Polacy w Internecie - raport GfK

Według wyników ostatniego pomiaru wykorzystywania Internetu liczba internautów zdecydowanie wzrosła.

W ostatnim pomiarze zachowań związanych z korzystania z sieci - GfK Net Index - odnotowano wzrost liczby osób posługujących się Internetem. W styczniu 2009 r. odsetek osób korzystającycyh z Internetu wyniósł już 56 procent, o ponad 2 procent więcej niż w grudniowej fali pomiaru. Oznacza to, że w Polsce jest obecnie 16,7 mln internautów w wieku 15 – 75 lat. Zdecydowana większość z nich, bo aż 82 proc. korzysta z sieci kilka razy w tygodniu lub codziennie. Co dziesiąty zagląda do sieci raz w tygodniu. Internauci korzystający z sieci rzadziej niż raz w tygodniu stanowią zaledwie 8 procent.


Ponad połowę badanej populacji (57 proc.) stanowią osoby w wieku 15 – 45 lat. W tej grupie prawie osiemdziesiąt procent deklaruje korzystanie z sieci. Spośród nich aż 84 proc. robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu.

W miejscu zamieszkania z Internetu korzysta już połowa ankietowanych, w pracy, szkole lub na uczelni co trzeci (28 procent), a 13 procent – w innych miejscach, takich jak kawiarenki, znajomi, rodzina, itp.


Bardzo szybko rośnie liczba komputerów podłączonych do sieci, w tym szczególnie laptopów - co piąty respondent ma w domu przenośny komputer. W pomiarze uwzględniono również urządzenia służbowe wykorzystywane w domu. Co dziesiąta osoba ma w domu do dyspozycji więcej niż jeden komputer z dostępem do sieci.

Prawie 70 proc. ankietowanych używa Internetu do wyszukiwania informacji potrzebnych do pracy. Taka sama grupa korzysta z komunikatorów internetowych, najchętniej z Gadu-gadu (92 procent spośród wszystkich użytkowników komunikatorów) oraz ze Skype (67 proc.) Dla ponad połowy respondentów Internet jest źródłem rozrywki, plotek i ciekawostek (65 proc.). Prawie połowa (46 proc.) przez Internet korzysta z usług finansowo-bankowych. Jedna piąta internautów korzysta z serwisów peer-to-peer w celu wymiany plików np. muzycznych, filmowych.

Coraz częściej Polacy decydują się na zakupy na aukcjach internetowych, w ten sposób zaopatruje się już 28 proc. osób. Najczęściej internauci kupują w sieci książki i muzykę (19 proc.), sprzęt komputerowy (16 proc.) oraz sprzęt RTV (15 proc.). Najrzadziej w sieci kupowane są artykuły żywnościowe – zaledwie 2 procent decyduje się na taki sposób zapełniania lodówki. Nieczęsto też kupowane są leki i chemia gospodarcza (po 4 proc.)


Wyniki pomiaru świadczą o tym, że Internet w Polsce przekroczył już na dobre punkt krytyczny i jest zjawiskiem powszechnym. Mimo wysokiej penetracji i zbliżania się do punktu nasycenia rynku, dynamika ruchu w sieci nie spada. Osoby młode, a szczególnie te z okresu wyżu demograficznego z początku lat 80. wchodząc w dorosłe życie zmienią wkrótce ustalony porządek w komunikowaniu masowym. Czas poświęcany dotąd innym mediom i rozrywkom przeznaczany jest obecnie na aktywność w sieci, co więcej, ilość czasu spędzanego on-line ciągle rośnie.

Informacje o badaniu

Badanie prowadzone jest od listopada 2008 r. metodą CAPI na próbie 950 osób, cyklicznie co miesiąc. Dotyczy zachowań Polaków związanych z korzystaniem z Internetu.

Grupa GfK
Grupa GfK zajmuje 4 miejsce w światowym rankingu agencji badań rynkowych. Obsługuje trzy sektory - Custom Research, Retail and Technology oraz Media. W 2007 roku osiągnęła obroty w wysokości 1.162 mln EUR (2006: 1.112 mln EUR). W skład Grupy wchodzi 115 firm zlokalizowanych w ponad 100 krajach. Grupa zatrudnia 10.000 osób (stan na 30 września 2008), z czego ponad 80 proc. pracuje poza granicami Niemiec.
Dalsze szczegóły na www.gfk.com


GfK Polonia
Zajmuje 3 miejsce w rankingu agencji badawczych w Polsce. W 2007 roku osiągnęła obroty w wysokości 61,6 miliona złotych (2006: 53,1 miliona złotych). Zatrudnia 152 osoby.

dodajdo.com

1 komentarz:

Blogger pisze...

QUANTUM BINARY SIGNALS

Get professional trading signals delivered to your mobile phone daily.

Follow our signals today and earn up to 270% a day.