wtorek, 7 kwietnia 2009

Zdrowie w internecie - raport Gemiusa

Prawie co piąty (18,82 proc.) polski internauta odwiedził w grudniu 2008 serwisy o tematyce zdrowotnej - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Z mniejszą popularnością spotkały się apteki internetowe, które odwiedziło 5,05 proc. polskich użytkowników sieci. Co ciekawe, na polskim rynku internetowym pojawił się nowy typ aptek on-line, łączący cechy serwisu zdrowia oraz sklepu internetowego.

Serwisy zdrowia

Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, prawie 3 mln internautów odwiedziło w grudniu 2008 serwisy zdrowia. Przeważały wśród nich kobiety (56,51 proc.).

Strony na temat zdrowego stylu życia oraz leczenia różnych chorób są najbardziej popularne wśród internautów między 15 a 24 rokiem życia (affinity index 111,65) oraz osób powyżej 55 roku życia (affinity index 111,05).

Na popularność serwisów o tematyce zdrowotnej wpływa poziom wykształcenia badanych. Najbardziej zainteresowane takimi witrynami są osoby z wykształceniem średnim (dopasowanie użytkowników 22,44 proc.). Natomiast internauci z wykształceniem podstawowym interesowali się omawianymi serwisami w najmniejszym stopniu (dopasowanie użytkowników 1,93 proc.).

Na pierwszym miejscu w rankingu najpopularniejszych stron w kategorii zdrowie znalazły się serwisy portalu Onet.pl, które w grudniu 2008 zanotowały ponad 785 tys. odwiedzających. Drugie miejsce zajęły witryny Grupy medigo.pl z liczbą 466 tys. użytkowników. Natomiast trzecie miejsce - serwis biomedical.pl (395 tys. internautów).


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2008

Apteki on-line

W grudniu 2008 z usług aptek internetowych skorzystało ponad 783 tys. internautów - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Większość z nich stanowiły kobiety. Potwierdza to zarówno dopasowanie użytkowników (kobiety 59,50 proc. i mężczyźni 40,50 proc.), jak i affinity index (120,69 dla kobiet i 79,89 dla mężczyzn).

Apteki on-line cieszą się największą popularnością wśród osób w wieku 25-34 lata (affinity index 131,04). Interesują się nimi również internauci w wieku 55 lat i więcej (affinity index 118,83).

Apteki te są najbardziej popularne wśród osób z wykształceniem wyższym (dopasowanie użytkowników 29,55 proc. i affinity index 158,02).

W rankingu najpopularniejszych aptek on-line liderem jest transakcyjna część portalu doz.pl - w grudniu 2008 zanotowała ona ponad 344 tys. odwiedzających. Drugie miejsce zajęła strona domzdrowia.pl z liczbą 265 tys. użytkowników. Na trzecim miejscu znalazła się zaś strona i-apteka.pl (111 tys. internautów). Można przypuszczać, że popularność tych właśnie serwisów wynika z faktu, iż oferują one możliwość zamówienia leku na receptę.


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2008

Apteki nowej generacji

W podsumowaniu analizy warto wspomnieć o pojawieniu się nowego typu aptek on-line, łączących cechy tradycyjnej apteki, serwisu zdrowia oraz internetowego sklepu. Przykładem takiej witryny jest portal Dbam o Zdrowie - doz.pl. Na stronie tej można nie tylko dokonać zakupu wybranego medykamentu, ale też odnaleźć niezbędne informacje na temat zdrowego stylu życia, wybranych leków i nowości farmaceutycznych. Co ciekawe, witryna oferuje dodatkowo możliwość uzyskania kompleksowej porady medycznej przez konsultację z farmaceutą za pomocą zamieszczonego na stronie formularza.


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2008

Patrząc na portal doz.pl jako całość, można zauważyć, że w grudniu 2008 z jego usług skorzystało 552 tys. użytkowników, co pozwoliło mu osiągnąć zasięg równy 3,56 proc. Warto dodać, że transakcyjna część portalu odnotowała zasięg 2,22 proc.

Affinity index - dopasowanie użytkownika grupy celowej na wybranych witrynach w stosunku do dopasowania polskich użytkowników grupy celowej w całym internecie.

Dopasowanie użytkownika - stosunek liczby użytkowników grupy celowej do liczby wszystkich użytkowników na wybranej witrynie w wybranym okresie czasu.

Średni czas na użytkownika (real user) - średni czas jaki przeciętny użytkownik spędził na wybranej witrynie w danym miesiącu.

Zasięg - stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali przynajmniej jednej odsłony na wybranej witrynie w wybranym okresie czasu do całkowitej liczby internautów w wybranym okresie czasu.

Podstawą dla powyższej analizy są wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2008. Liczebność próby: N=17 092. Grupa objętych badaniem: wszyscy 7+. Zestawienie zostało przygotowane w oparciu o wyniki oglądalności witryn z niestandardowych drzewek agregatów "Zdrowie", "Apteki w internecie" oraz "Połączenie apteki i serwisu zdrowia" autoryzowanych przez Gemius SA. Drzewko agregatów "Zdrowie" zawiera witryny informujące o zdrowiu i leczeniu różnych chorób. Pod uwagę brane są także portale z konkretnego zakresu wiedzy medycznej, np. interna.pl, chirurg.pl, ginekolog.pl. Drzewko "Zdrowie" nie zawiera witryn dotyczących dbania o kondycję fizyczną, witryn o konkretnych chorobach (np. alzheimer.pl­), witryn odnoszących się do tematyki polskiej służby zdrowia w rozumieniu sieci placówek, np. pulsmedycyny.com.pl, sluzbazdrowia.com.pl. Drzewko nie zawiera także witryn na temat antykoncepcji i ciąży. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.

dodajdo.com

Brak komentarzy: