poniedziałek, 15 czerwca 2009

Rozrywka dźwignią audio i wideo w sieci

Aż 87 proc. użytkowników radia internetowego i 84 proc. osób oglądających treści wideo korzysta z tych mediów by się zrelaksować. Rozrywka to dla nich przede wszystkim teledyski (70 proc.) i filmy tworzone przez innych internautów (59 proc.) oraz zwiastuny filmowe, filmy i seriale (40 proc.). Z reklamą audio lub wideo zetknęło się 73 proc. internautów, którzy kiedykolwiek oglądali materiały wideo w internecie, jednak ich opinia o tej formie promocji jest nienajlepsza. Osoby, które spotkały się z taką reklamą uważają, że reklamowe treści wideo są nieinteresujące, denerwujące, nienowoczesne oraz są zdania, że nie przyciągają one uwagi i nie stanowią dobrego sposobu dotarcia do osób takich jak oni – wynika z badania gemiusAdHoc „Radio internetowe i treści wideo w internecie”.

Materiały wideo w internecie cieszą się większą popularnością niż radio internetowe. Oglądało je trzech na czterech (76 proc.) internautów, podczas gdy radia słuchało 61 proc. badanych. 15 proc. użytkowników internetu nigdy nie korzystało ani z przekazu audio, ani wideo w sieci. Najwięcej tego typu osób jest w gronie internautów powyżej 34. roku życia. Wśród powodów niekorzystania z radia i materiałów wideo w internecie dominują czynniki związane ze stylem życia. Internauci nie korzystali z tych mediów, gdyż brakowało im czasu wolnego i są przyzwyczajeni do mediów tradycyjnych (tradycyjnego radia i telewizji). Jednym z istotnych czynników są również ograniczenia techniczne w postaci zbyt niskiej przepustowości łącza. W przypadku radia, 14 proc. badanych zadeklarowało, że w ogóle nie słucha radia (ani tradycyjnego, ani internetowego). Czynnik ten najczęściej wskazywała młodzież w wieku studenckim, co może świadczyć, iż takie osoby preferują inne formy spędzania czasu wolnego. Młodsi internauci wskazywali również na niedopasowanie dostępnych w radiach internetowych treści do zainteresowań. Internauci, którzy kiedykolwiek oglądali materiały wideo lub słuchali radia w internecie, zadeklarowali, że w przyszłości będą z tych mediów, w szczególności z wideo, korzystać częściej.

PRZEDE WSZYSTKIM FILMIKI

Jeżeli chodzi o sposób dotarcia do materiałów wideo, to osoby je oglądające można podzielić na aktywne i bierne. Do aktywnych zalicza się 42 proc. internautów, którzy poszukują materiałów wideo. Bierni to z kolei ci, którzy natrafiają na takie materiały przy okazji przeglądania innych treści internetowych lub poprzez linki podesłane im przez znajomych. Zwyczaj dzielenia się tego typu linkami szczególnie upowszechniony jest wśród młodszych użytkowników sieci. Starsi internauci częściej natomiast trafiają na materiały wideo przy okazji przeglądania innych treści internetowych.

Wykres 1. Sposób dotarcia do materiałów wideo w sieci
„W jaki sposób najczęściej docierasz do materiałów wideo w internecie?”


N = 822 (internauci, którzy chociaż raz w ciągu ostatniego miesiąca oglądali materiały wideo w internecie)
Źródło: „Radio internetowe i treści wideo w internecie”, gemiusAdHoc, marzec 2009


Zdecydowanie najczęściej internauci oglądają materiały wideo w serwisach z krótkimi filmikami (tj. YouTube, wrzuta.pl itp.), a serwisy te szczególnie popularne są wśród mężczyzn i młodszych internautów. Poza tym, 45 proc. badanych zadeklarowało kontakt z treściami wideo na portalach internetowych i w serwisach informacyjnych – te z kolei częściej wskazywane były przez starszych użytkowników internetu. Osoby takie częściej również oglądają materiały wideo w telewizjach internetowych. Taki sposób kontaktu
z treściami wideo zadeklarował jednak tylko co czwarty internauta, który oglądał chociaż raz w ciągu ostatniego miesiąca materiały wideo.

RELAKS I ROZRYWKA

Podstawowym celem korzystania z radia (87 proc.) i materiałów wideo w internecie (84 proc.) jest relaks i rozrywka. Dużo rzadziej użytkownicy internetu wskazywali potrzebę bycia na bieżąco, orientowania się w życiu kulturalnym, rozwijania hobby czy też wskazywali na cele edukacyjne i naukowe. Natomiast spośród dostępnych treści wideo największą popularnością cieszą się teledyski, które ogląda 70 proc. użytkowników materiałów wideo w internecie. Poza tym duży odsetek badanych ogląda filmiki tworzone przez innych internautów (59 proc.), zwiastuny filmowe, filmy lub seriale (40 proc.), wypowiedzi i komentarze (36 proc.) oraz relacje z wydarzeń (34 proc.). Kobiety częściej niż mężczyźni oglądają teledyski, a rzadziej filmiki tworzone przez innych internautów, relacje z wydarzeń i transmisje na żywo. Młodszych użytkowników internetu w porównaniu ze starszym bardziej interesują teledyski, filmiki tworzone przez innych internautów, zwiastuny filmowe oraz filmy i seriale, mniej zaś relacje z wydarzeń.
Jeżeli chodzi o tematykę, to najwięcej internautów korzystających z treści wideo
w internecie ogląda muzyczne materiały wideo (70 proc.), poza tym dużą popularnością cieszą się treści humorystyczne i rozrywkowe (62 proc.) oraz związane z filmem i kinem (51 proc.). Kobiety dużo częściej niż mężczyźni wybierają materiały wideo dotyczące życia gwiazd i stylu życia, dużo rzadziej zaś o tematyce sportowej, erotycznej, motoryzacyjnej czy dotyczące komputerów, elektroniki i nowych technologii. Młodszych internautów bardziej interesują treści muzyczne, rozrywkowe oraz filmowe. Z kolei starsi częściej oglądają materiały filmowe dotyczące polityki i społeczeństwa, turystyki i podróży oraz nieruchomości i budownictwa.

REKLAMOWE WIDEO WCIĄŻ NUDNE

W badaniu sprawdzono również stosunek internautów do reklamy w materiale wideo. Okazało się, że z tą formą reklamy spotkało się 73 proc. internautów, którzy kiedykolwiek oglądali materiały wideo w internecie. Najlepiej zapamiętane zostały reklamy usług telekomunikacyjnych, ubezpieczeniowych i finansowych oraz samochodów lub artykułów motoryzacyjnych. Osoby, które spotkały się z reklamą w materiale wideo w internecie, negatywnie oceniły ją na wszystkich badanych wymiarach, czego potwierdzeniem są deklarowane zachowania w sytuacji ich pojawienia się - aż 2/3 internautów aktywnie unika z nimi kontaktu (czy to poprzez rezygnację z dalszego oglądania materiału wideo, czy poprzez próby przewinięcia reklamy), co piąty w czasie emisji reklamy zajmuje się czymś innym. Jedynie 15 proc. badanych zadeklarowało gotowość do obejrzenia chociaż fragmentu spotu reklamowego.

Wykres 2. Zachowania w stosunku do reklam w materiale wideo w internecie.
„Co najczęściej robisz, napotykając reklamę przed lub w trakcie oglądanego w internecie materiału?”


N = 629 (internauci, którzy kiedykolwiek spotkali się z reklamą przed lub w trakcie oglądanego w internecie materiału wideo)
Źródło: „Radio internetowe i treści wideo w internecie”, gemiusAdHoc, marzec 2009


Paradoksalnie, pomimo niechęci do reklam w materiale wideo w internecie, zdecydowana większość ich odbiorców (69 proc.) godzi się na ich obecność w zamian za możliwość oglądania darmowych treści wideo. Gotowość do płacenia za wolne od reklam materiały wideo wyraził jedynie co dziesiąty użytkownik treści wideo w internecie.
Pełną wersję gemiusReport „Internauci a wideo i audio w sieci” można pobrać na stronie www.gemius.pl

O badaniu - Celem badania „Radio internetowe i treści wideo w internecie”, było poznanie zachowań oraz opinii internautów dotyczących radia internetowego i treści wideo w internecie. Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 24 do 30 marca 2009 roku. W ramach badania zebrano 1000 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku powyżej 14 lat. Aby dane były reprezentatywne, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce. Dane te pochodziły z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008). W przypadku wykresów przedstawiających uzyskane wyniki w podziale na grupy ze względu na zmienne demograficzne, różnice między grupami testowane były testem Z, zaś poziom istotności ustalony został na 0,05. Różnice istotne statystycznie zostały zaznaczone na wykresach czerwonymi strzałkami.

dodajdo.com

1 komentarz:

Blogger pisze...

Are you looking for free Facebook Likes?
Did you know you can get these ON AUTO-PILOT & TOTALLY FOR FREE by registering on Like 4 Like?