czwartek, 13 sierpnia 2009

Internauci a rezerwacja noclegów - badanie Gemius.pl

Co trzeci internauta planuje w drugiej połowie 2009 roku zarezerwować nocleg w hotelu, pokoju gościnnym czy apartamencie - wynika z badania Gemius SA „Noclegi online”. Informacji o planowanych noclegach internauci poszukują przede wszystkim w internecie, jednak sam proces rezerwacji przeprowadzają offline. Co ciekawe, po powrocie z wyjazdu blisko dwie trzecie badanych zamierza wystawić recenzję wybranego miejsca pobytu.

Co czwarty (26 proc.) internauta zarezerwował w ciągu pierwszego półrocza 2009 roku jakikolwiek nocleg. Natomiast 37 proc. planuje jego rezerwację na przestrzeni drugiego półrocza bieżącego roku. Głównym celem wyjazdów związanych z rezerwacjami noclegów, zarówno tych dokonanych (71 proc. wskazań), jak i planowanych (91 proc.), jest urlop i wypoczynek.

Wykres 1. Cel wyjazdów związanych z rezerwowanymi noclegami

Odsetki nie sumują się do 100%, ponieważ można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
Źródło: Gemius SA, „Noclegi online”, gemiusReport, czerwiec 2009


Kierunek Polska – w góry czy nad morze?
W pierwszym półroczu 2009 roku wśród rezerwacji krajowych największym zainteresowaniem cieszyło się województwo małopolskie, zaś w drugim półroczu największy odsetek internautów planuje zarezerwować nocleg w województwie pomorskim lub zachodniopomorskim.

W przypadku państw europejskich badani wybierali w okresie od stycznia do czerwca 2009 roku głównie Włochy, zaś w miesiącach lipiec – grudzień 2009 liderem wśród krajów Starego Kontynentu jest Chorwacja.

Rezerwacja noclegu offline vs. online
Do poszukiwania informacji o planowanych noclegach internauci najczęściej wykorzystują internet (89 proc.), rezerwację zaś wolą przeprowadzić telefonicznie (75 proc.). Głównym powodem rezygnacji z rezerwacji online jest chęć osobistej rozmowy z obsługą (56 proc.) oraz uzyskanie niezbędnych informacji o noclegu, które nie były dostępne na stronie internetowej (28 proc.).

Blisko dwie trzecie (61 proc.) badanych, planujących rezerwację noclegu w drugim półroczu 2009 roku, zamierza go zarezerwować przy pomocy internetu wysyłając e-mail lub korzystając z systemu rezerwacji online. Respondenci, którzy deklarują skorzystanie z tej opcji, wybierają ten sposób rezerwacji ze względu na oszczędność czasu i możliwość dokonania rezerwacji o każdej porze.

Wykres 2. Planowany sposób rezerwacji noclegów

N=612 - respondenci, którzy w ciągu następnych 6 miesięcy po badaniu zamierzają zarezerwować nocleg.
Odsetki nie sumują się do 100%, ponieważ można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
Źródło: Gemius SA, „Noclegi online”, gemiusReport, czerwiec 2009


Wśród osób, które planują zarezerwować nocleg przy pomocy systemu rezerwacji online, większość (67 proc.) planuje dokonać rezerwacji bezpośrednio na stronie miejsca noclegu. Co trzeci (39 proc.) za pośrednictwem internetowej wyszukiwarki noclegów,
zaś co czwarty (24 proc.) na stronie biur podróży lub tour operatorów.

O wyborze konkretnej strony, przez którą internauci zamierzają dokonać rezerwacji, decyduje przede wszystkim łatwy w obsłudze formularz rezerwacji oraz zdjęcia noclegu zamieszczone na stronie. Warto zaznaczyć, iż spory odsetek internautów ceni sobie możliwość poznania opinii innych internautów, którzy korzystali z danego miejsca noclegowego.

Wykres 3. Powody rezerwacji noclegu online na konkretnej stronie / konkretnych stronach

N=250 - respondenci, którzy w ciągu następnych 6 miesięcy po badaniu zamierzają zarezerwować nocleg
przy pomocy systemu rezerwacji online.
Odsetki nie sumują się do 100%, ponieważ można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
Źródło: Gemius SA, „Noclegi online”, gemiusReport, czerwiec 2009


Wakacyjni prosumenci
Polscy internauci nie tylko poszukują rekomendacji innych konsumentów, ale również sami polecają lub odradzają produkty i usługi w sieci. Jak wynika z badania „Noclegi online”, jeden na czterech badanych, który zarezerwował w okresie od stycznia do czerwca 2009 roku jakikolwiek nocleg, wystawił w internecie jego recenzję. Natomiast blisko dwie trzecie badanych, planujących rezerwację miejsca noclegowego w drugim półroczu bieżącego roku, po powrocie zamierza podzielić się swoimi doświadczeniami z innymi konsumentami. Pozostała jedna trzecia respondentów nie będzie miała na to czasu czy też chęci.

Wykres 4. Wystawienie w internecie recenzji miejsc noclegowych

„Czy po noclegu w miejscu / miejscach, które zamierzasz zarezerwować podczas
planowanej podróży, wystawisz w internecie recenzję tego miejsca / tych miejsc?”


N=612 - respondenci, którzy w ciągu następnych 6 miesięcy po badaniu zamierzają zarezerwować nocleg.
Odsetki nie sumują się do 100%, ponieważ można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
Źródło: Gemius SA, „Noclegi online”, gemiusReport, czerwiec 2009


O badaniu – celem badania „Noclegi online” było poznanie zwyczajów internautów związanych z rezerwowaniem miejsc noclegowych. W badaniu wzięły udział zarówno osoby, które zarezerwowały nocleg w ciągu 6 miesięcy poprzedzających badanie, jak i osoby, które dopiero planują zarezerwować nocleg w ciągu 6 miesięcy następujących po badaniu. Badanie przeprowadzono między 10 a 25 czerwca 2009 przy użyciu losowo wyświetlanych ankiet internetowych. Kwestionariusze emitowane były na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Analizą objęto 2 968 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku od 18 do 78 lat, w tym 827 kwestionariuszy od grupy celowej, którą stanowiły osoby które w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zarezerwowały nocleg oraz 612 kwestionariuszy od osób które planują rezerwację noclegu w ciągu najbliższego półrocza. Aby dane były reprezentatywne dla całej grupy celowej, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu, pochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008). Przedstawiana pod wykresami liczba respondentów, będącą podstawą procentowania, dotyczy danych nieważonych.

dodajdo.com

Brak komentarzy: