poniedziałek, 5 października 2009

Mikrobloging w Polsce

Już prawie 1,2 mln internautów korzysta z serwisów mikroblogingowych – wynika z badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009. Jeszcze rok temu serwisy mikroblogingowe cieszyły się trzy razy mniejszym zainteresowaniem.

Mikroblogi to połączenie znanych i sprawdzonych już funkcjonalności. Krótkie, zazwyczaj 160-znakowe wiadomości, kojarzą się z sms-ami; tematyka wpisów mówiąca o tym, co w danej chwili robi, myśli lub czuje dana osoba – z blogami; częste aktualizacje profili zaś z serwisami społecznościowymi.

Największy zasięg wśród stron o tej tematyce odnotował serwis Pinger.pl portalu o2.pl - 4,01 proc. Na drugim miejscu w rankingu uplasował się blip.pl należący do Grupy GG Network (1,97 proc.). Pierwszą trójkę zamyka najpopularniejszy na świecie serwis mikroblogingowy – Twitter, z zasięgiem 1,46 proc.


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2009

„Wzrost popularności mikroblogowania wpisuje się w szerszy trend rozwoju Web 2.0, w szczególności zaś społeczności internetowych. Coraz więcej osób chce na bieżąco dzielić się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami ze znajomymi. Innym czynnikiem, który istotnie wiąże się z rozwojem mikroblogów jest rosnąca popularność korzystania z internetu za pomocą urządzeń mobilnych - mikroblog przypomina coś na kształt bardziej "wypasionego" smsa. Warto spojrzeć też na najbardziej znany na świecie mikroblog - Twitter. Portal eMarketer prognozuje, że w 2010 roku 26 milionów dorosłych Amerykanów będzie odwiedzało tę stronę przynajmniej raz w miesiącu. To zmiana o ponad 400 proc. w stosunku do 2008 roku. Polscy internauci także zaczynają dostrzegać potencjał tej formy aktywności wirtualnej – w okresie od czerwca 2008 roku do czerwca 2009 roku zainteresowanie mikroblogowaniem wzrosło o ponad 300 proc.” – komentuje Krzysztof Chomicki, Kierownik Zespołu Badań Ilościowych w Gemius SA.

Wykres 1. Serwisy mikroblogingowe według zasięgu


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2008 - czerwiec 2009

Mikroblogi odwiedzane są głównie przez mężczyzn. Potwierdza to zarówno struktura użytkowników (53,59 proc. mężczyźni, 46,41 proc. kobiety), jak i affinity index (107,27 dla mężczyzn, 92,74 dla kobiet). Co ciekawe, panie spędzają prawie dwa razy więcej czasu na tego typu serwisach niż panowie – 24 minuty i 35 sekund.

Wykres 2. Dopasowanie i średni czas na użytkownika na serwisach mikroblogingowych


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2009

Analiza wskaźnika affinity index w grupach internautów wyróżnionych według wieku pokazuje, iż serwisy mikroblogingowe cieszą się największa popularnością wśród osób w wieku 15-24 lat (148,87), najmniejszą zaś wśród osób powyżej 55 roku życia (48,13). Główne cechy charakterystyczne mikroblogów to zarówno lakoniczność wpisów, jak również ich aktualność. Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius pokazują, iż serwisy mikroblogingowe zdominowane są przez tzw. „heavy userów” internetu. W czerwcu 2009 roku aż 84,65 proc. użytkowników badanych stron korzystało z sieci codziennie lub prawie codziennie, podczas gdy w całej populacji internautów odsetek ten był niższy i wyniósł 71,83 proc.
Miniposty można publikować bezpośrednio w serwisie, ale również za pomocą popularnych serwisów społecznościowych, komunikatorów internetowych, wysyłając e-mail lub sms. W tym miejscu warto zatem przedstawić z jakich sieci komórkowych korzystają polscy internauci odwiedzający mikroblogi. Jak pokazują wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009, miniaturowe e-pamiętniki cieszą się największym zainteresowaniem wśród internautów posiadających telefon komórkowy w sieci Sami Swoi, POP oraz Heyah.

Wykres 3. Affinity index na serwisach mikroblogingowych wg wybranych sieci komórkowych


Źródło: Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2009

O badaniu - Badanie Megapanel PBI/Gemius, tworzące standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci, zostało zainicjowane przez największe podmioty rynku interaktywnego w Polsce w celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu i rynku reklamy internetowej. Celem badania jest prezentacja liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Podstawą dla powyższej analizy są wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2008 – czerwiec 2009. Liczebność próby: czerwiec 2008 N=17 330, lipiec 2008 N=16 995, sierpień 2008 N=17 120, wrzesień 2008 N=16 530, październik 2008 N=16 647, listopad 2008 N=16 679, grudzień 2008 N=17 092, styczeń 2009 N=17 410, luty N=18 083, marzec N=18 079, kwiecień 2009 N=18 438, maj 2009 N=18 292, czerwiec 2009 N=17 786. Grupa objętych badaniem: wszyscy 7+. Zestawienie zostało przygotowane w oparciu o wyniki oglądalności witryn z niestandardowego drzewka agregatów "Serwisy mikroblogingowe" autoryzowanego przez Gemius SA. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej przez PBC.

dodajdo.com

2 komentarze:

Blogger pisze...

QUANTUM BINARY SIGNALS

Professional trading signals delivered to your mobile phone every day.

Start following our trades right now & profit up to 270% per day.

Blogger pisze...

Ever wanted to get free Twitter Re-tweets?
Did you know that you can get them AUTOMATICALLY AND TOTALLY FREE by registering on Like 4 Like?