czwartek, 15 października 2009

Stosunek internautów do reklam - raport Gemius.pl

Co szósty internauta komentuje w sieci produkty i usługi, jak wynika z raportu „Stosunek internautów do reklam” sporządzonego przez firmę badawczą Gemius SA. Użytkownicy sieci, zanim zdecydują się na zakup jakiegoś towaru, coraz częściej czytają opinie tworzone przez bardziej aktywnych konsumentów, którzy stanowią mniejszość. W naszym raporcie blisko 74 proc. badanych deklaruje wcześniejsze zapoznanie się z komentarzami innych zanim podejmą ostateczną decyzję.

Dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (66 proc.) zadeklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem internetu – wynika z raportu na temat badania „E-commerce w Polsce” przeprowadzonego w 2009 roku. 85 proc. badanych internautów kupujących w sieci odpowiedziało, że internet jest dla nich głównym źródłem wiedzy o produktach i usługach.

Większość słucha mniejszości
Polscy internauci nie są jeszcze zbyt aktywni, jeżeli chodzi o dzielenie się z innymi wiedzą na temat marek produktów w sieci. Tylko co piąty badany internauta przyznaje, że zdarza mu się często albo czasami dzielić z innymi własnymi opiniami, czy komentarzami na temat zakupionego towaru.
Bierność użytkowników w sieci jest wyraźnie widoczna. Aż 71 proc. z nich w ogóle nie zadaje pytań w internecie o interesujące ich marki, a prawie 80 proc. internautów w ogóle nie komentuje i nie opisuje produktów lub zdarza im się to bardzo rzadko.
Ciekawą grupą w sieci są prosumenci, czyli proaktywni konsumenci. Są nazywani tak ze względu na ich widoczną aktywność w opisywaniu i komentowaniu produktów, uczestniczeniu w promocjach, podczas których współtworzą produkt, czy poszukiwaniu opinii o produktach. Prosumentami zazwyczaj są mężczyźni, w przedziale wiekowym 19-34 lata, z wyższym wykształceniem.


Jak wynika z badania Gemius SA, osoby, które często lub czasami zadają w internecie pytania stanowią 26 proc. populacji internautów, natomiast komentujący i opisujący produkty to 18 proc. Analizując badanie, możemy stwierdzić, że postawa prosumencka jest źródłem inspiracji i oceny dla większości internautów. Prawie 3/4 badanych zadeklarowało wcześniejsze zapoznawanie się z opiniami o markach i produktach przed podjęciem ostatecznej decyzji czy kupić dany produkt. Większość internautów nie zdaje sobie jednak sprawy, że w sprawach zakupu, wpływają na ich decyzję opinie mniejszości internautów. Wydaje się jednak, że zjawisko aktywnego oceniania i komentowania produktów w sieci jest w Polsce jeszcze dla wielu internautów praktyką nową i dopiero uczą się ją wykorzystywać.

Internauci stosunkowo często ufają opiniom innych konsumentów, gdyż, według nich, są oni w stanie przekazać obiektywną wiedzę i rzetelną ocenę produktów. Użytkownicy sieci skutecznie opierają się działaniu reklam, które według nich nie dostarczają żadnych użytecznych informacji o produktach i po prostu irytują. Inni konsumenci mają doświadczenie w używaniu danego artykułu lub usługi, a internet umożliwia im swobodne, śmiałe wypowiadanie się o jakości i satysfakcji. Nie znaczy to jednak, że internauci traktują opinie innych jako wyrocznię. Sami aktywnie szukają informacji w wielu źródłach (m.in. wyszukiwarki, fora, porównywarki cen, blogi) i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Z drugiej strony, większość z nich niechętnie stara się dołożyć choćby kilka słów od siebie, więc wszyscy korzystają z opinii najbardziej aktywnych użytkowników. Warto pamiętać, że coraz więcej internautów potrafi odróżnić fake marketing od wpisów faktycznych użytkowników produktów.”, powiedział Wojciech Ciemniewski, Młodszy Badacz Gemius SA

Klienci sklepów e-commerce intensywniej poszukują wiedzy o produktach i usługach w sieci. Częściej wzorują się na przeczytanych opiniach i komentarzach innych (78 proc.). Ich aktywniejsza postawa, przejawia się także w dzieleniu się swoją wiedzą z innymi (23 proc.), a także w częstszym zadawaniu pytań o interesujące ich marki, produkty, czy usługi (31 proc.).

Marketing szeptany, czy koleżeńska pomoc
Internauci, którzy kupują w sieci są w bardziej podatni na komentarze o produktach, z jakimi spotykają się surfując w internecie. Wyższe wyniki procentowe u osób, które kupują w sieci od ogółu internautów mogą wynikać z ich większego doświadczenia w e-handlu. Co czwarty internauta korzystający z tej formy zakupu określa opinie innych jako sprawdzone, natomiast 15 proc. jako obiektywne. Jednak aż 33 proc. nie dowierza ich trafności, czy rzetelności i wykazuje sceptycyzm wobec nich. 26 proc. z osób negatywnie nastawionych uważa, że mogą one być kłamstwem lub celowo stosowaną zagrywką marketingową.

Aktywna postawa prosumencka osób, które mają częsty kontakt z e-handlem, może wynikać przede wszystkim z ich dużego bagażu doświadczeń. Wiedzą czego mogą się spodziewać po takiej formie kupna, a także mają możliwość zweryfikowania prawdziwości tych komentarzy osobiście.


Internet i co więcej
Prawie 85 proc. badanych użytkowników sieci zaznaczyło internet jako miejsce, gdzie szukają informacji o markach, produktach, czy usługach, z których zamierzają skorzystać. Oprócz internetu, który jest bezapelacyjnie głównym źródłem wiedzy, badani biorą pod uwagę także opinię znajomych i rodziny (50 proc.), czy informacje udzielane na temat produktów przez sprzedawcę w sklepie (47 proc.). Rzadziej w celu uzyskania informacji zaglądają do prasy (23 proc.), oglądają telewizję (5 proc.), czy słuchają radia (2 proc.). Tylko 7 proc. z nich w ogóle nie szuka informacji o produktach i usługach przed ich zakupem.

Jaka książka, film, płyta z muzyką?
Książki, filmy i muzyka są najczęstszymi produktami, na temat których informacji poszukują internauci, zadeklarowało tak 57 proc. badanych. Nieco rzadziej poszukują danych na temat sprzętu i akcesoriów komputerowych (49 proc.), akcesoriów RTV/AGD (48 proc.), a także samochodów (44 proc.) i usług telekomunikacyjnych (44 proc.). Najrzadziej internauci wyszukują informacji na tematy związane z prowadzeniem domu – żywnością oraz chemią gospodarczą (7 proc.), a także informacji o materiałach budowlanych (14 proc.) oraz usług finansowych i ubezpieczeń (15 proc.).

O badaniu – Celem badania przeprowadzonego w czerwcu 2009 roku, było poznanie opinii internautów na temat źródeł poszukiwania informacji o zakupach produktów i usług w internecie. Raport pozwala zapoznać się ze szczegółowymi danymi dotyczącymi – gdzie internauci poszukują informacji o produktach ogólnie, a także gdzie poszukują informacji w internecie oraz o jakich produktach. Celem badania było także poznanie nastawienia do zamieszczania opinii przez innych i przez nich samych oraz zadawaniu pytań w sieci. Badanie zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych, korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Emisja ankiet została przeprowadzona w okresie 10-17 czerwca 2009 roku. Do analizy włączono 1000 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku 15 lat i więcej. Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008). Przedstawiana pod wykresami liczba respondentów (N), będąca podstawą procentowania, dotyczy danych nieważonych.

dodajdo.com

1 komentarz:

Blogger pisze...

Quantum Binary Signals

Get professional trading signals sent to your cell phone every day.

Start following our signals right now and gain up to 270% daily.